Slevy pro přihlášené ✔️ 20% na nové boty skladem. Na ostatní mrkněte sami.

Běžecký podcast Best4Run: Jak běhat bez úsilí díky chi-runningu

Běžet dál, rychleji a méně se u toho unavit. Běhat tak zvaně bez úsilí. Copak je to možné? Poslechněte si náš nový podcast s Josefem Švermou, který kromě toho, že je skvělý člověk, je také trenérem chi-runningu. Chi-running neboli běh bez úsilí je běžecký styl, který vychází z tai-chi. 

 

Když k nám před necelými dvěma lety přišla jedna z našich zákaznic a bavili jsme se spolu o chi-runningu, připadalo nám to celé tak trochu ezoterické a neuměli jsme si představit, o čem je řeč. Běh bez úsilí vycházející z tai-chi by prý měl pomoci zlepšit rychlost i výkonnost běhu za vynaložení menšího úsilí. Je to vůbec možné? Uběhly dva roky, máme za sebou 4 kurzy chi-runningu u nás v Best4Run. Prošli jsme si jím všichni a jsme nadšení. Běháme o něco rychleji, o něco efektivněji a jsme méně unavení.

Kurzy chi-runningu v Čechách a na Slovensku vede Josef Šverma. Pepa je certifikovaný běžecký instruktor, věnuje se chi-runningu, připravuje běžce na závody i do tréninku, a kromě toho se věnuje také tématu zdravé kanceláře. Pepu a jeho kurzy nejsnadněji najdete na webu behbezusili.cz. Povídali jsme si o tom, jaké jsou principy chi-runningu, jak správně běhat a jak efektivně využívat techniku i energii při běhu tak, abyste zrychlili a méně se unavili. 

 

Kde najít další díly Běžeckého podcastu Best4Run? 

 

Začněme trochu zeširoka. Co je to chi-running a co ten pojem vlastně znamená? 

Chi-running je běh inspirovaný thai-chi a jeho prinicipy. Nemusíte umět thai-chi, abyste mohli běhat chi-runningem, ale jde tu spíš o správné držení těla, uvolnění, využití svalů kolem páteře a propojení mysli se svaly, který bychom měli uvolnit a svaly, které bychom měli naopak zapojovat. 

Čím si tě chi-running získal? 

Úplnými základy. To, jak od správného držení těla přecházíme do uvolněnosti, do náklonu, tohle pak aplikujeme do chůze, následně do pomalého běhu a teprve potom přecházíme do běhu rychlejšího. 

 Chi Running

Z kurzu si nejvíc pamatuji, jak jsi nás na začátku natáčel na video. Všichni jsme si mysleli, že vlastně běhat umíme, ale zjistili jsme, že prakticky všechno děláme špatně. Můžeš mi říct, jak jsou kurzy postavené? 

Na začátku dělám video, aby lidé od začátku viděli, jaké dělají chyby a aby mohli na konci srovnat, jak velký pokrok udělali. Mimochodem, došlap na patu má přes 90% všech běžců. Já jsem vystudoval tělesnou výchovu a sport a i tehdy jsme se učili nášlap valivý, nášlap přes patu. Ze zdravotního pohledu to ale vůbec není dobře. Patní nášlap ničí klouby a kloubní spojení a mým úkolem je tohle změnit, aby lidé měli co nejméně zdravotních problémů a k tomu všemu svůj běh zrychlili. 

Jaký je tedy podle tebe správný došlap? 

Když jsem začínal, dopadal jsem také na patu, ale začaly mě z toho bolet kolena. Tak jsem hodně četl, dozvěděl jsem se, že by bylo dobré běhat přes špičku, tak jsem pro změnu zase běhal po špičkách. Tím se ale zase přetěžují achilovky, svaly plosky, po pár kilometrech mě zase bolely chodidla. Když jsem pak přešel k chi-runningu, naučil jsem se běhat přes střed chodidla, rovnoměrně zatěžovat chodidla a využívat všechna ta geniální odpružení, která naše noha má. 

Dá se správný došlap naučit? 

Rozhodně! My se v podstatě neučíme nic nového, jen si opakujeme to, co jsme uměli, když jsme byli malí. 

Na kurzu jsi také říkal, že se to mimo jiné může člověk naučit tak, že si obuje silniční boty a vyběhne si na ledovou plochu. Moc dobře si neumím představit, že bych se takhle naučila správný došlap. 

Takový povrch klouže a vy si v tu chvíli nemůžete dovolit došlap otevřít, jak jste zvyklí na stabilním povrchu. Automaticky své tělo nastavíte tak, že budete dopadat pod osu těžiště, nebudete dopadat na patu, nebudete se tolik odrážet z dolních končetin, budete mít lehký náklon dopředu. Je fajn to někdy vyzkoušet. 

Co jsou tedy nejdůležitější věci, na které bychom si při běhu měli dávat pozor? 

Podle mě jsou zásadní 3 věci. Správné a uvolněné držení těla, náklon, který používají Keňané i malé děti. Když běží rychle, mají velký náklon, když běží pomalu, mají zase malý náklon. No a třetí věc je rotace kyčlí. Když do běhu dáte rotaci, automaticky prodloužíte délku kroku, propojíte horní a dolní polovinu těla, budete mít lehčí došlap, lepší odraz. To všechno se děje mimoděk, podívejte se na malé děti, když chodí nebo běží. U chi-runningu se snažíme si tohle připomenout. 

Víc o správném došlapu a chi-runningu najdete v našem podcastu. Příjemný poslech. 

banner01b

Další díly

DSCF1276

 

Tabulka velikostí