Zranění a kdy je čas na návrat k běhu?

Běh nám obvykle přináší radost, ale jsou i okamžiky, kdy tomu tak úplně není. Jednou z nejhorších nočních můr všech běžců je bezpochyby zranění. Člověk má pocit, že mu to zrovna začíná jít. Tréninky pěkně navazují, závody se blíží a v tom prásk! Něco se stane a zranění je tady. Někdy stačí jeden chybný krok. Co teď?

V prvé řadě bych doporučila zranění nepodcenit a raději si zajít k ortopedovi. Díky vyšetření zjistíte, v jakém stavu přesně jste a co všechno si můžete dovolit. Dodá vám jistotu, které pohyby jsou pro vaše tělo v dané situaci žádoucí a které by vám naopak mohly ublížit. Od mnoha běžců jsem slyšela věty typu: „Ten doktor mi říkal 3 týdny klid. Taková blbost! Za 10 dní jsem to v pohodě rozběhal!“ Bohužel už pak mnoho z nich nevykládá o vleklých problémech, které po takovém přístupu často přichází. Zdraví máme jen jedno a je třeba si ho hýčkat. Nechat tělo uzdravit a v klidu zregenerovat je určitě lepším řešením, než se přehnaně brzy vrhnout zpět do tréninku. I když má člověk pocit, že už je vše ok, často problému podvědomě uhýbá, zatěžuje tělo nerovnoměrně a bolesti se brzy objeví jinde.

Já tedy radím mít svého sportovního lékaře a důvěřovat mu; přeci jen nestudoval 6 let jen tak. 

Zařaď alternativní trénink

Ten chybný krok ke zranění už zpět nevrátíte, i když byste si to možná přáli. Dá se ale dělat spousta jiných věcí! Alternativní trénink je také trénink a mnohým dokonce prospěje! Jak je to možné? No jednoduše proto, že zranění poskytuje cenný prostor dohnat to, na co byste při běžném běžeckém tréninku neměli čas.

Vše je o přístupu. Já jsem každé své zranění vzala jako výzvu a zpětně musím říct, že mě rozhodně posunula dál. Důležité je nerezignovat a stále se v rámci možností hýbat. Každá věc, kterou pro sebe uděláte, se zúročí. Může se zdát, že běh je především o silných nohou. Ale aby ty mohly fungovat správně, je potřeba na ně mít navázáno zpevněné funkční svalstvo celého těla. Jednoduše řečeno, k rychlému běhu nestačí jen trénovat běh.

Zranění vám dá prostor se nad vašimi nedostatky zamyslet a snažit se je vykompenzovat. Máte možnost si vyzkoušet spoustu jiných věcí a zjistit, které vám sedí. Vytvoříte si návyky i na jiné aktivity, které pak snadněji zabudujete zpět do svého běžeckého tréninku.

A překvapivě, alternativní trénink může být dokonce zábava! Zapojte fantazii a udělte si svůj trénink, samozřejmě s ohledem na zranění, co nejpestřejší. Konečně máte čas se vyblbnout na TRX a zpevnit si tak celé tělo. Konečně se můžete pořádně naučit plavat kraula. Konečně můžete vyzkoušet jógu a pilates. Pro jednou můžete zas do dětského bazénku a tam zkoušet běhat popředu a pozadu a bokem. Najednou máte čas jít s kamarády na lezeckou stěnu, na lekci na bosu, na běžky, na skialpy, na kolo, na sjezdovky, na… V kreativitě se meze nekladou a s každým zraněním se dá dělat určitě nějaká aktivita.

Postupně zatěžuj

Inkriminovanou zraněnou část zkoušejte postupně zatěžovat a pozorujte, co se s ní děje. Nikdo vám nedává lepší signály než vaše tělo a nikdo je nemůže poslouchat lépe než vy. Jen se to musíte naučit.

Každý jsme jedinečný a stejně tak naše tělo a zranění. Jeden člověk se při určitém pohybu zraní, druhý ne; jeden léčí bolavou achilovku 3 týdny, jiný 3 měsíce; jeden má problémy s kotníky, druhý s koleny. Proto neexistuje žádná univerzální rada na to, co dělat v tom či onom případě. Snad kromě jediné – neuspěchat to!

Autor: Vendula Horčičková, elitní orientační běžkyně a reprezentantka v orientačním běhu

x

Nastavení cookies

Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost

Nezbytné (vždy aktivní nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval správně
Analytické
Pomáhají nám pochopit, jak web používáte. S jejich pomocí ho můžeme zlepšovat
Profilující (marketingové)
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamy, které pro vás mohou být zajímavé a užitečné

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení