⭐ 10 % sleva s kódem CHCIBEHAT pro přihlášené⭐ platí pro e-shop i běžeckou speciálku v Přerově 🏪

Tipy na trailové běhy: Trailová Vysočina

Trailová Vysočina, to je prostě láska. Možná se o ní u nás moc nemluví, ale jak jednou objevíte její krásu, těžko na ni zapomenete. Nejsou to ani Krkonoše, ani Jeseníky, ale příjemně zvlněný profil a rozlehlá krajina láká k proběhnutí.

Už vám chyběly moje tipy na trailové běhy? Dnes se vydáme na Vysočinu, která je pro běžce velmi příznivá svými rozsáhlými lesy a mírnějším profilem.

Trasa: 19,8 km | převýšení 380 m | Mapa ZDE

Dnešní výběh začíná v Čachnově, malé vesničce kus severně od Svratouchu ve střední části Vysočiny. Do Čachnova se můžete dostat vlakem, autobusem, na kole či autem. Tento výběh startuje u železniční stanice zkrátka proto, že vlak je můj nejoblíbenější dopravní prostředek.

vysocina

Od zastávky se vydejte na jih po žluté značce. Brzy se odpojuje ze silnice směr Svratouch a vydává se po lesní cestě nahoru do lesa. Po necelých 2 km se žlutá připojí ke zpevněné cestě. Tady zpozorněte, protože za chvíli budete odbočovat doleva. Těsně předtím, než se cesta se žlutou značkou vynoří na louce, kde jsou vlevo zahrádky, vy odbočte mimo značku po zpevněné cestě doleva. Po asi 500 m přeběhnete potom a zpevněná cesta se stáčí levým údolím. Vy ale pokračujte rovně po úbočí klasickou lesní cestou, vpravo po sebou vidíte údolí s potokem. Po asi 800 m se opět připojujete na větší zpevněnou lesní cestu, kterou pokračujete rovně do kopce. Po dalších 700 m doběhnete na křižovatku s asfaltovou cestou a také s modrou turistickou značkou. Vydáváte se doprava, cesta je úplně rovná. A po vyběhnutí kopce se před vámi objeví Karlštejn.

Cože, Karlštejn na Vysočině?! Nenechte se zmást. Jedná se o méně známého jmenovce slavného českého hradu. Tady vás čeká menší lovecký zámeček v barokním stylu. Když jsem já běžela kolem, tak bohužel nebyl přístupný veřejnosti. Můžete ověřit, jestli se to nezměnilo.

vysocina_2

Až se pokocháte, vydejte se doleva dál po modré značce. Seběhnete z kopce ke Knížecí studánce, kde se můžete přírodně občerstvit. Dál pokračujte po modré a stoupáte do přírodní památky Zkamenělý zámek. Uskupení skal se v lese majestátně tyčí a vážně připomíná nějaký zapomenutý hrad.

vysocina_3

Můžete si dát nějakou horolezeckou vložku anebo rovnou dál pokračovat po modré. Po prudkém seběhu zatáčíte s modrou doleva po zpevněné cestě a po pár kilometrech dobíháte do další přírodní památky. Bohužel i zde se projevuje kůrovcová kalamita a hodně se v těchto místech kácí poškozený les, jak můžete vidět na fotce níže. Úvary v této přírodní památce se jmenují Milovské Perničky. Tady můžete dokonce odbočit doleva a vyšplhat se na vyhlídku. Vřele doporučuji.

vysocina_4

Až se pokocháte, vraťte se zpět na hlavní modrou značku a pokračujte po ní dál na východ do další přírodní památky a hlavního cíle vašeho dnešního běhu. Přírodní památka Čtyři Palice je největším skalním uskupením, ke kterému se dnes dostanete. Pokud nemáte strach z výšek, opět doporučuji od rozcestí Čtyři Palice– vyhl., odb. skutečně odbočit doleva a vyškrábat se nahoru na skalní vyhlídku. Odměnou vám bude pěkný výhled na lesy Vysočiny.

vysocina_5

V tomto bodě se naše trasa stáčí zpět směrem k Čachnovu. Vraťte se zpět na modrou značku a vydejte se po ní doprava, tedy po stejné cestě, jakou jste přibíhali. Asi 500 m za rozcestím Čtyři Palice – rozc. se lesní cesta připojuje na zpevněnou cestu a modrá značka se dává doleva. Vy se tentokrát vydáte doprava. Po asi 100 m seběhu z kopce přiběhnete na T-křižovatku, kde se vydáte po zpevněné cestě doleva. Pokračujete úbočím kopce, cesta se různě vlní, vy však stále zůstávejte na hlavní zpevněné cestě. Netřeba nikam odbočovat.

vysocina_6

Po necelých dvou kilometrech narazíte na asfaltovou cestu, která je také cyklostezkou č. 4184. Po ní se vydáváte doprava. Čeká vás asi 3 km dlouhá asfaltová vložka, avšak v krásném lesním prostředí. Pak doběhnete na větší, tzv. Zelenoukřižovatku. Jedná se o jedno z evropských rozvodí na území ČR. Zde dochází k dělení vody odtékající do Labe a Dunaje. Pokud potřebujete, můžete spočinout v hezkém přístřešku. Jestli odpočívat nepotřebujete, pokračujte rovně po modré značce. Ta po chvilce stáčí po menší lesní cestě doprava. Proplétáte se mezi stromy a mírně z kopce sbíháte k Čachnovu. Po asi 1,5 km se dostáváte na louku do a mezi domky dobíháte zpět k železniční stanici.

V nohách máte 20 kilometrů krásným vysočinským lesem, plíce plné čerstvého vzduchu. To ani nemohlo bolet, ne?

Autorka: Vendula Horčičková

autorka

Je česká reprezentatka v orientačním běhu. Studuje Psychologii na MU v Brně, běhá za Tj Slovan Luhačovice a švédský klub Malungs OK Skogsmårdarn. Pochází z Přerova a běhá v botách z Best4Run.