⭐ 10 % sleva s kódem CHCIBEHAT pro přihlášené⭐ platí pro e-shop i běžeckou speciálku v Přerově 🏪

Tipy na trailové běhy: Švédské šance Přerov

Venku začíná být krásně a každého běžce už svrbí nohy. Proto jsme pro vás připravili ve spolupráci s Vendulou Horčičkovou seriál s tipy, kam jít v okolí Přerova na delší jarní výběh. Nechte se inspirovat, obujte boty a vyběhněte!

Přerovákům a okolním velmi dobře známá trasa, která využívá to málo kopečků, co u nás na Hané máme. Zmapovala ji pro vás česká orientační reprezentantka Vendula Horčičková, která je v Přerově doma, ale většinou ji potkáte na závodech po celé republice a ve světě. Trasu za humny ale skvěle zná.

Základní varianta: 10,5 km

Mapa: https://mapy.cz/s/3pOMn

První trasa částečně kopíruje Běh 11. listopadu, takže věřím, že pro většinu přerovských běžců nebude žádnou novinkou. Nicméně ji mám moc ráda a je to pro mě takový základ trialových možností v okolí Přerova. Přeci jen, Švédské šance jsou aspoň nějaký kopec, což je u nás na Hané trochu nedostatkové zboží. A navíc, odměnou vám bude hezký výhled na celý Přerov a když viditelnost dovolí, tak ještě mnohem dál. Když to zkusíte, uvidíte.

Trasa začíná u atletického a fotbalového stadionu na ulici Alšova v Přerově. Po ní se vydáte na východ a u restaurace Victoria zahnete doprava. Běžíte, vpravo máte zeď tenisových kurtů, vlevo zahrádky. Druhou odbočkou se dáte doleva mezi zahrádky. Následuje mírný táhlý kopce až k nově rozestavěným domům. Domy oběhněte zleva a ocitnete se u hvězdárny. Tady se dáte doprava po panelové cestě, která klesá jižně mezi poli směrem k ostrůvku zahrádek.

Autorka: Vendula Horčičková

Je česká reprezentatka v orientačním běhu. Studuje Psychologii na MU v Brně, běhá za Tj Slovan Luhačovice a švédský klub Malungs OK Skogsmårdarn. Pochází z Přerova a běhá v botách z Best4Run.

Proběhněte středem zahrádek až na jejich konec a tam se dejte doprava po travnaté mezi k lesíku. Lesíkem proběhněte šikmo mírně do kopce po jediné pěšince, která tam vede. Za lesem se vynoříte na křižovatce, kde pokračujete víceméně rovně (cesta se stáčí mírně doleva a opět klesá).

Následně doběhnete do ďolíku na křižovatku s asfaltovou cestou (zde se Běh 11. listopadu dává doprava; pokud nebude váš den, i vy si zde trasu můžete zkrátit). Vy pokračujete rovně po travnaté mezi osázené pár stromky. Některé části jsou oplocené, ale vždy se dá proběhnout dál. Až už to nejde po mezi rovně, dáte se doprava a pokračujete dál mírně do kopce po travnatém pásu s pár stromy. Až doběhnete na polní cestu dáte se doleva. Vpravo na horizontu už můžete vidět lesík – to jsou Švédské šance! Nevydávejte se k nim však přímo první odbočkou doprava, ale počkejte na druhou značenou také žlutou značkou. Poté se dostanete do zmiňovaného lesíka, kde najdete i válečné bunkry. Pozor, občas v nich ještě někdo bydlí.

Pokud vás bunkry nelákají, pokračujte po žluté ven z lesa až k rozcestníku „Švédské šance“. Hurá, jste tady. Teď už to bude jen z kopce, víceméně. Mimochodem ten houpavý profil mám na této trati tak ráda. Ale zpět k popisu. Pro ještě lepší výhled se dejte u rozcestníku doprava a popoběhněte pár desítek metrů. Tady je Přerov jako na dlani.

Až se pokocháte, vyběhněte doprava podél ovocných stromů, zase směrem k lesíku. Cestou si můžete ještě přečíst u památníku, co se vůbec na Švédských šancích dělo. Jinak míjíte lesík po pravé ruce. Až doběhnete na křižovatku ve tvaru T, dáte se doleva sbíháte po polní cestě, kterou jste přibíhali. Tentokrát se ale nevydáte po travnaté mezi, ale pokračujte pořád rovně k domům v Újezdci. Na další T křižovatce se dáte doprava a oběhnete zahrádky. Pořád máte po levé ruce zahrádky a po pravé pole.

Další T křižovatka je s asfaltkou. Dáte se po ní kousek doleva a za bývalým rybníkem první odbočkou hned zas doprava. Pokračujte kolem zahrad mírně do kopce. Na vršku kopce se dáte doprava a hned doleva. Míříte opět mírně z kopce, vpravo dole vidíte zahrádky, jejichž prostředkem jste dnes už probíhali. Cesta pomalu přechází do roviny a stáčí se doprava až ke zmiňovaným zahrádkám. Těm zamáváte a dáváte se mírně doleva po panelové cestě vzhůru k hvězdárně. Tam už to znáte, vlevo rozestavěné domy. Vy se jimi propletete až doběhnete k dalším, tentokrát přerovským zahrádkám.

Abyste neběželi stejnou cestou jako na začátku, oběhněte celý blok zahrádek zleva a až pak se dejte dolů z kopce. Na jejich konci zatočte po pěšince doprava. Ta vás opět zavede mezi zahrádkami a tenisovými kurty k restauraci Victorie a zpět ke stadionu. A jste zpět, pěkný výkon! A příště zas jinam.

Tip pro začátečníky: trasu zkrátíte na 7,5km, pokud dojedete autem ke hvězdárně (první odbočka vpravo po výjezdu z Přerova směr Bystřice pod Hostýnem).

Varianta pro náročné: 17km

Mapa: https://mapy.cz/s/3pOMP

Trasu výrazně prodloužíte, pokud nezatočíte po žluté doprava k vrcholu Švédských šancí, ale pokračujte pořád rovně dolů směrem k Beňovu. Na T křižovatce se dejte doleva. Cesta vás navede na most přes Moštěnku a do obce Beňov.

Beňovem běžte stále rovně, až kousek za hřbitovem se dejte doprava. Tato ulice vyústí na silnice Moštěnice – Beňov, po které se dáte kousek doleva. Hned jak to půjde, zatočte doprava po zpevněné cestě mezi poli. Po ní pokračujte asi 2 km do obce Dobrčice. V Dobrčičích seběhnete na T křižovatku. Tam se dejte doprava a po asi 200 metrech zatočte znovu doprava.

Cesta mezi domy se brzo změní na polní cestu, kterou se kolem křížku dostanete až k moštěnické kyselce. Pokračujte stále rovně přes silnici, most přes Moštěnku a ulicí Hlinky až na T křižovatku u zámecké zahrady. Tam se dejte doprava a hned doleva ulicí Pod Skalkou. Chvíli předtím, než končí asfaltka, se dejte doleva. Spojka vás dovede na další asfaltovou cestu, kde se dejte doprava.

Podél domků v Moštěnici běžíte asi půl kilometru, než se cesta změní na polní a zalomí lehce doprava. Držíte se vpravo a začínáte stoupat na Švédské šance. Proběhnete kolem malého lesíku a jste u rozcestníku Švédské šance. Tady se napojujete na 10 km trasu. Užíváte si výhledu a vracíte se směrem k Přerovu.