⭐ 10 % sleva s kódem CHCIBEHAT pro přihlášené⭐ platí pro e-shop i běžeckou speciálku v Přerově 🏪

Tipy na trailové běhy: Pustevny

Vendula Horčičková je tu s novým tipem na trailové běhy. Tentokrát valašský Olymp, Pustevny a Radhošť. Nepovezeme se lanovkou, ale pěkně si to celé vyběhneme lesem. Těšíte se?

Další trailový tip nás zavede do CHKO Beskydy, konkrétně si vyběhneme ze severní strany na Radhošť. Já jsem tento výběh absolvovala poslední listopadový den a odměnou mi byl první sníh. Miluji to křupání pod nohama.

Základní trasa: 16,3 km | převýšení 618 m | Mapa ZDE

Kratší varianta: 11,8 km | převýšení 587 m | Mapa ZDE

Tipy na trailové běhy: Pustevny

Trasa začíná na parkovišti Ráztoka. Jak už název napovídá, můžete do této části vesnice Trojanovice dojet bez problému autem (celodenní parkovací poplatek činí 80 Kč). Další možností je autobus na zastávku Trojanovice, rest. Ráztoka. A samozřejmě sem můžete dojet na kole nebo rovnou doběhnout.

Trasu začínáte po asfaltové cestě směrem do údolí k lanovce. Na konci parkoviště začíná zelená značka, která bude další 4 km vaším společníkem. Značka i s asfaltovou cestou asi po 300 m zatáčí doprava. Vy následujte značku a opusťte davy lenochů pokračující rovně k lanovce. Po dalším kilometru zelená značka konečně opouští asfaltovou cestu a vy se spolu s ní dáváte doprava. Nyní stoupáte více než pozvolnou asfaltkou, která je hojně využívána na sjezdy koloběžkou.

3 kilometry běžíte drsně do kopce až se dostáváte na hřeben Radhoště. Hned před vámi se otvírají výhledy na údolí Rožnovské Bečvy.

Na hřebenu opouštíte zelenou značku a zatáčíte doprava po modré. Za jeden kilometr dobíháte k dřevěné kapličce sv. Cyrila a Metoděje. Můžete si prohlédnout prostý interiér, vylézt na zvonici (poplatek 5 Kč) nebo se jen zvenku pokochat výhledy na všechny strany.

Až se nabažíte výhledy, vydejte se zpět po radhošťském hřebeni po modré značce směrem na Pustevny. Cestou potkáte starou sjezdovku či známou sochu Radegasta, patrona Beskyd.

Po čtyřech kilometrech sbíháte kolem vyhlídkového altánu Cyrilka na Pustevny. Před vámi se otevírá pohled na typické dřevěné stavby architekta Jurkoviče. Po ničivém požáru jsou znovu zrekonstruovány ve své plné kráse.

Na Pustevnách se můžete občerstvit v mnoha restauracích, hospodách, kolibách a bistrech. Pěkný výhled je z nové prosklené restaurace u lanovky.

Pokud máte chuť utratit nějaké peníze, pokračujte dál rovně po červené značce na Valašku – novou dřevěnou stezku v korunách stromů s výhledem do širého kraje. Pokud dáte přednost pokračování ve výběhu, můžete si vybrat ze dvou cest zpět na ráztocké parkoviště. Jestli máte chuť trénovat prudké trailovéseběhy, vydejte se dolů po modré turistické značce (varianta 2). O co je trasa kratší, o to je počátek seběhu prudší a techničtější. Po jednom kilometru seběhnete na dno údolí a pak už pokračujte jen mírně z kopce po asflatové cestě, kolem lanovky až na startovací parkoviště.

Moje základní varianta výběhu je delší, ale s mírnějším seběhem – tak, jak to mám ráda já. Pokud to máte podobně, vraťte se kousek po modré zpět směrem k Radegastovi. Pár desítek metrů za poslední dřevěnicí na Pustevnách odbočuje lesní cesta doprava, značená je jako lyžařský okruh. Vydejte se po ní. Cesta bude nejdříve mírně stoupat a pak už pořád mírně klesat. Přeběhnete starou sjezdovku v půlce a pokračujete dál. Překřížíte i zelenou značku, po které jste vybíhali před chvíli nahoru a po pár zatáčkách se dostáváte zpět na aslaftovou cestu se zelenou značkou. Po ní už sbíháte poslední kilometr k parkovišti.

A je to - 16 km s velmi pěkným převýšením v nohách a krásnými výhledy v paměti. O tom trailové běhání je, nebo ne?

Autorka: Vendula Horčičková

Je česká reprezentatka v orientačním běhu. Studuje Psychologii na MU v Brně, běhá za Tj Slovan Luhačovice a švédský klub Malungs OK Skogsmårdarn. Pochází z Přerova a běhá v botách z Best4Run.